De verschillende types lastige mensen

De slachtofferrol aannemen

Je kent ze vast wel, mensen die elke keer dat je ze spreekt weer een nieuw verhaal hebben over wat hun is aangedaan door de grote boze buitenwereld. In het begin heb je met ze te doen.

Het leven is immers niet eerlijk verdeeld dus er zijn nu eenmaal pechvogels.

Maar na een tijdje goed geluisterd te hebben krijg je toch het gevoel dat hun situatie helemaal zo slecht nog niet is, maar dat het hem zit in de manier waarop ze de situatie interpreteren.

Drama queen

Vrouwen met een theatrale persoonlijkheid worden in de volksmond drama-queens genoemd.

Bij mannen zie je deze persoonlijkheidstrek minder vaak.

Een drama queen is een persoon die overdreven reageert op wat anderen ervaren als een hele gewone gebeurtenis.

Een drama queen  heeft de gedachte dat de wereld om hun heen draait en dat zij het middelpunt zijn.

Ze zien hun omgeving, vrienden, familie, collega's, als mensen die er zijn om hun van dienst te zijn.

Deze persoonlijkheidstypen worden beschreven als egocentrisch, aanmatigend en veeleisend. 

Het

De idioot

Bekijk de video en laat je inspireren 

De soorten lastige mensen binnen een bedrijf

Afhankelijk van hun persoonlijkheid en positie binnen een bedrijf, kan men verschillende soorten lastige mensen onderscheiden.

 

Maak kennis met:

De slang met twee gezichten

De slang met de twee gezichten is 1 van de gevaarlijkste pestkoppen.

Vaak vernielt hij/zij uw reputatie lang vooraleer u er erg in heeft.

De " tweekoppige slang" profileert zich als uw beste vriend en/of vertrouwenspersoon.

Hij/zij steekt u echter een mes in de rug waar mogelijk, besmeurt uw imago en oogst krediet voor uw werk.

De ''poortwachter''

De poortwachter probeert te vermijden dat u de middelen of kennis/informatie ter beschikking heeft om uw baan efficiënt  en correct te kunnen uitvoeren.

Indien u faalt, staat hij/zij te springen om dit aan de gehele organisatie rond te bazijnen en aan te tonen dat u incompetent bent.

De ''wannabee''

De ''wannabee'' is vaak 1 van de hatelijke pestkoppen.

Hij/zij hunkert naar erkenning en waardering, terwijl het hem/haar zelf ontbreekt aan inzet en motivatie.

De ''wannabee'' heeft een hekel aan bekwame en professionele  medewerkers en is vaak agressief.

Hij/zij wil dat alles op zijn/haar manier wordt gedaan, ook al is dat niet de meest efficiënte.

Eventuele verbeteringen aan de '''workflow'' zal de ''wannabee'' te allen tijde verhinderen.

Wanneer hij/zij verandwoording dient af te leggen, slaan de stoppen vaak door en speelt hij/zij vaak de gedupeerde.

De ''sociopaat''

De ''sociopaat'' valt in de categorie gevaarlijk.

Hij/zij is een gewetenloos ''roofdier'' zonder empathie.

Een sociopaat voelt zich superieur aan anderen en weet alles beter.

Hij/zij is vaak emotioneel ontwricht en draagt geen verandwoordelijkheid voor zijn/haar acties.

De sociopaat is meestal erg intelligent, charismatische  en charmant en is erg overtuigend.

Hij/zij is meedogenloos en roekeloos.

De ''eeuwige Criticus''

De ''eeuwige Criticus" 

Hij/zij stelt uw zelfvertrouwen constant op de proef.

Zelfs al boekt u uitstekende resultaten, dan vindt hij/zij toch nog steeds een manier om alles wat u doet (of presteert) in een negatief daglicht te stellen.

Ook al moet hij/zij hiertoe ''bewijsmateriaal'' creëren, documenten vervalsen, of uw projecten boycotten .

De ''Goeree''

De goeree is competent en vaak een expert binnen zijn/haar vakgebied.

Emotioneel kan hij/zij echter vaak niet omgaan met anderen.

Hij/zij is vaak zeer verstandig, maar uiterst afstandelijk.

De goeroe beschouwt zichzelf als superieur  en houdt geen rekening met hoe zijn/haar beslissingen anderen eventueel kunnen beinvloeden.

Hij/zij weigert verantwoordelijkheid te dragen voor zijn/haar acties.

De goeroe is conservatief maar ziet zichzelf niet gebonden aan wetten, zeden en regels.(deze zijn toepasselijk op anderen maar niet op hem/haar.

 

De ''aandachtzoeker''

De aandachtzoeker is ''emotioneel onvolwassen'''en probeert boven alles in het middelpunt  van de belangstelling te komen staan.

Hij/zij zet het management naar zijn/haar hand met kruipige en vlijend gedrag.

Zijn/haar leven is een drama en hij/zij neemt steeds een ''slachtofferol op zich met als doel anderen te manipuleren en te intimideren.

De aandachtzoeker komt vaak over als sympathiek en uiterst behulpzaam.

De ''schreeuwer''

De schreeuwer is luidruchtig, onaangenaam en brutaal.

Hij/zij vernedert u in het bijzijn van collega's en superieuren.

De schreeuwer staat niet open voor debat; hij/zij heeft altijd gelijk en u zult het geweten hebben.

 

De verschillende type's stoppen zelfs niet wanneer zijn/haar slachtoffer wordt ontslagen, gedwongen wordt om op te stappen, en in het ergte geval zelfmoord pleegt.

Binnen enkele dagen (of uiterlijk weken) zoekt hij/zij een nieuw slachtoffer.

 

Het is daarom uiterst belangrijk dat het management de ware gevolgen van pesterijen op het werk leert begrijpen en in te schatten.

 

De manipulator

In elke situatie kun je leren objectief te kijken.

Dat geldt zowel in bed als in een vergadering.

Laat je niet langer kisten door iemand die alleen op zijn eigen belang let, die jouw welzijn niet kan schelen.

In zijn koffer zitten zeven gevaarlijke trucs waardoor je je kunt laten beetnemen.

Maar het mooie is dat als je ze eenmaal (her)kent, je daarvoor kunt oppassen waardoor je niet hun slachtoffer wordt (of bent.)

Iedereen die hier gebruikt van maakt probeert je van logisch denken af te brengen, en jou de emotionele kant op te dringen waar alles minder gladjes is.

Zij weten dat ze met de feiten niet kunnen winnen, dus proberen ze je te manipuleren door gebruik van jouw emoties te maken via 1 van de onderstaande trucs.

 

Deze manipuleertrucs zijn: 

1. Schuldgevoel

Hoe kun je nu zoiets nu zeggen?

Het doet me pijn dat je me niet vertrouwt.

zo ken ik je niet meer.

2. Intimidatie

Wat nu, kun je geen besluit nemen?

Heb je geen vertrouwen in jezelf?

3. Inspelen op je ego

Ik zie dat je heel wat in je mars hebt.

Ik zou nooit proberen iets achter je rug om te doen.

Hoe kan ik ook? Je zou me meteen doorhebben.

4. Angst

Weet je, het kan allemaal zo voorbij zijn.

Ik hoop dat je weet wat je doet.

Ik zeg je nog eens dat je elders geen beter bod zult krijgen.

Dit is je laatste kans.

Waarom geef jij zo weinig om geluk?

5. Nieuwsgieriheid

Luister eens, je leeft maar 1keer.

Probeer het maar, we kunnen altijd nog terug gaan naar de situatie van vroeger.

Het is vast heel leuk en opwindend, echt een avontuur.

Als je het niet probeert kom je er nooit achter en krijg je er misschien spijt van.

6. De wil om aardig gevonden te worden.

Ik dacht dat je er echt helemaal voor ging.

De anderen ook trouwens.

Als je nu niet meedoet wordt het niks.

Niemand vindt het leuk als je er halverwege mee stopt.

Nu kun je bewijzen wat je waard bent.

7. Liefde

Als je echt van me houdt zou je niet aan mij twijfelen.

Natuurlijk heb ik het beste met je voor, ik zou nooit tegen jou liegen.

Dat weet je eigenlijk zelf ook wel.

Onze relatie zou geweldig zijn, als je jezelf eens zou laten gaan, dan ervaar je hoe onze toekomst zou zijn.

 

 

De schreeuw-lelijk

Zeer stereotiep maar statistisch zeer weining voorkomend.

Ze kiezen altijd een publieke setting om hun aanvallen te  lanceren.

Ze controleren door middel van angst en intimidatie.

Ze bezitten niet de minste emotionele controle.

Ze zijn impulsief, explosief, agressief en bedreigingen van een fysieke aard worden geuit.

Ze zijn egocentrisch, hebben geen voeling met anderen hun emoties.

Ze zijn zeer angstig om als bedrieger te worden ontmaskerd.

Ze maken van een mug een olifant als ze een vorm van incompetentie ontdekken..

De ''Arrogante" mens

Arrogante of neerbuigende mensen plaatsen zich op  een voetstuk.

Vaak demonstreren ze hun meerderwaardigheid door de minderwaardigheid van andere te benadrukken.

De ''Saboteur''

Een saboteur die jouw baan of relatie in gevaar wilt brengen brengen probeert van alles om je in diskrediet  te brengen of je gezag of respect te ondermijnen.

 

Saboteurs kunnen verschillende motieven hebben:

Jaloezie 

Wraak

Haat

Een saboteur voert zijn aanval vaak ongemerkt uit.

De ''Bemoeial''

Sommige mensen bemoeien zich graag met kwesties waar ze eigenlijk niets mee te maken mee hebben.

Vaak creëren zij problemen die voordien niet bestonden.

Ze proberen mensen op te stoken om actie te ondernemen.

Ze creëren  en verspreiden roddels en geruchten.

De ''Betweter''

Een betweter is iemand die alles beter meent te weten dan anderen.

Hij/zij heeft over elk onderwerp een eigen opvatting n denkt dat hij de wijsheid in pacht heeft.

Vaak is de betweter inderdaad een gewaardeerd expert op een bepaald terrein.

Maar  het feit dat hij niet open staat voor ideeën  en opvattingen van anderen maakt hem/haar tot een lastig persoon.